torsdag 26 juli 2012

Helvete!

Jaa, precis så känns det - helvete, helvete och återigen helvete!

Vaknade inatt med en jävulsk huvudvärk, feber och ont i halsen igen! Fas 2 har alltså slagit till hos mig också och olägligare än så här hade den inte kunnat komma eftersom vi ska åka till Fäviken tidigt som tusan i morgon bitti, surt! Bara att förlita sig på Alvedon, Fisherman och Nässpray...

Igår var heller ingen rolig dag. Tränade 20 minuter med Folke på lägdan alldeles bredvid huset hemma. Jaa, det var varmt men solen gassade inte och 20 minuter var ju inte mycket. När vi var klar så orkade han inte gå hem, vinglade och la sig hela tiden. Var först helt säker på att han hade blivit ormbiten... När jag väl fick in honom bara hässjade han och kunde inte komma upp på benen, ville inte dricka vatten. Vi hittade ingen svullnad så ormbett var det inte. Tog tempen och han hade 42 grader, alltså värmeslag och raka spåret in till veterinären bar det! Fy, va rädd jag blev - trodde allvarligt lillkillen skulle dö! När vi kom till vettis hade temperaturen sjunkit till 39,7 tack och lov. Med suverän hjälp av dem fick vi tillslut ner den till 38 och sen fick vi åka hem. Puh, vilken skräck och pärs! 

Jag har alltid vatten med mig men igår när vi i stort sätt tränade på hemmaplan så tänkte jag inte på det vilket var så här i efterhand vansinnigt dumt... Mycket tankar som rör sig i huvudet kring vad jag gjorde för fel och vad jag skulle ha gjort annorlunda. Varför tog jag överhuvudtaget ut honom när det var så varmt??? Nu gick det i alla fall bra tack och lov och i fortsättningen kommer alltid vatten tas med hur nära hem vi än är eller om det bara är en liten prommis.


1 kommentar:

Kattis sa...

Men fy vad hemskt och otäckt det lät. Och att det gick så snabbt för honom att få värmeslag. Kände att jag höll på att få värmeslag själv igår, har ju inte varit någon värme alls att tala om i år så varken vi människor eller djur är ju vana. Tur att det gick bra och hoppas att Folke mår bättre idag och att även du kryar på dig!