torsdag 11 augusti 2011

Go Morgon!

Ledig idag, helt underbart. Dagen har en hel del att erbjuda och vädret är perfekt för mina planer. Jag älskar sommaren med sol och värme men soliga fina höstdagar är absolut inte helt fel dem heller. Är väl inte höst än egentligen men idag känns det verkligen så, skön känsla dessutom!

Ikväll är det valpkurs igen och jag har inte ens berättat om kursstarten i måndags på grund av all kattungeuppståndelse. Folke och jag kom dit sist, prick halv sju när kursen började. Alla hundar var på plats och jag tog ut killen ur bilen. Ojojoj, va han drog och ylade... Ville fram till alla andra hundar på studs och var jätteupprörd över att måste ha koppel på sig. Jag brukar vara positiv men i det läget tänkte jag att det här kommer aldrig att gå... Så körde vi igång och jag tror Folke blev lite spak av att ha så många främmande hundar runt omkring sig. Fick hjälp och guidning av Mia, som har kursen, och sen fungerade det riktigt bra. Folke gick fint bredvid mig, satt duktigt och väntade på sin tur vid mig när vi körde övningar som vi skulle göra en och en. Testade inkallning framför de andra hundarna och det gick helt suveränt. Stolt är jag över den lilla krabaten!

Som jag skrivit förut så vet jag att när det inte fungerar så är det inte Folke som är problemet, det är jag! Det gäller egentligen allt som tex hund, häst och till och med barn. Ibland beror det på att man gör lite fel och många gånger beror det på tålamodet. I mitt fall en uppenbar mix av båda men vem sjutton är perfekt ;-)

Det jag måste tänka på är:
  • Jaa, Folke är inne i nån könsmognadsfas och det gör ju bla träning lite svårare men... Det är ingen ursäkt för att bete sig hur som helst. Jag ska vara precis lika konsekvent ändå och inte låta honom komma undan med massa dumheter med kommentaren "-Det är hormonerna som spökar, tur att det går över". Mmm, precis så har jag sagt minst tusen gånger senaste veckorna men nu är det slut på det!
  • När det gäller tex koppelträning som vi har svårast med just nu så ska jag köra korta pass ofta istället för några få längre. Ska inte träna längre än att jag känner att jag har full fokus och inte ger efter. Risken är annars att promenaden avslutas med att jag ändå låter honom gå framför mig med sträckt koppel. Haha, många fler än jag som gör så... Avslutar prommenaden med att hunden får gå framför i syftet att belöna för att hunden har varit duktig och gått fot så länge. Men som Mia sa... Vilken hund blir lyckligare av att gå framför än bredvid? Mycket bättre att hunden går där den ska så får båda en trevlig promenad utan tjafs. Kan däremot stanna någonstans där man har möjlighet att ta av kopplet och låta hunden få raca och busa av sig lite. På med kopplet sen och fortsätt ha hunden fot hela vägen hem.
  • Angående beröm - Tar inkallning som ett exempel. Vänta med beröm och belöning tills Folke sitter bredvid mig. Varför? Jo, för att övningen är inte klar förrän jag har honom där ;-) Måste också vara lite försiktig när jag berömmer, lite tyst och en försiktig klapp. Varför? Jo, för att Folke så lätt spelas upp ;-) 
  • Folke måste sluta hoppa! Han har blivit bättre när vi får främmande, är inte lika hoppig längre. Däremot när vi går på prommenad eller gör något annat tillsammans så ska han hoppa på mig konstant... Måste rycka ner honom i kopplet och säga ifrån ordentligt.
Det var några av sakerna jag måste tänka på. Folke då, fick han nån läxa? Nää, för han behöver ingen. Han är smart, lättlärd och har en otrolig vilja att vara till lags. Är helt övertygad om att när jag får till det och ger honom rätt signaler så kommer han klara det galant!

I kväll är det dags för del två och det ser vi fram emot båda två!

Nu ska jag ge mig på lite frukost ;-) Ligger en baguette i skafferiet och lite godsaker att lägga i den, gott! Så först äta lite och efter det bädda, klä på mig och sen ska denna lediga dag utnyttjas till max!

Inga kommentarer: